Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Serviceorganisatie Jeugd zhz

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website JeugdZHZ voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 12 van de 50 succescriteria waar een of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website jeugdzhz.nl is onderzocht in december 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Op deze pagina

Scope van de evaluatie

Naam website JeugdZHZ
Scope
  • Alle pagina's op jeugdzhz.nl
  • Niet de pagina's op dienstgezondheidjeugd.nl (onderdeel van een ander onderzoek0
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Toetsresultaten

Principe Voldoende Onvoldoende Niet duidelijk
1 Waarneembaar 15 5 0
2 Bedienbaar 13 4 0
3 Begrijpelijk 9 1 0
4 Robuust 1 2 0
Totaal 38 12 0

Disclaimer

Een website bestaat vaak uit verschillende soorten pagina's, processen en content. De steekproef die wij maken is representatief voor de inhoud van de website. De onderzoeken voeren we handmatig uit waarbij we gebruik maken van hulpmiddelen. Dit doen wij zorgvuldig met mensen met ervaring. Omdat dit mensenwerk is kan het voorkomen dat een probleem niet is benoemd. Dit onderzoek is een momentopname. De website of app kan inmiddels veranderd zijn.

Leeswijzer

De gevonden problemen kunnen ook op pagina's buiten de steekproef voorkomen. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website of app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website of app kunnen nieuwe problemen ontstaan.

Het resultaat is voldoende als bij de uitkomst staat:

Het resultaat is onvoldoende als bij de uitkomst staat:

Uitgebreide toetsresultaten

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding: Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/ik-ben-een-verwijzer staat onder de kop “Stroomschema Bepaling 2022 GI” een complexe afbeelding met een stroomschema en veel tekst. Deze is inmiddels vervangen door een Word-document. De pijlen in het stroomschema en de samenhangen tussen de teksten ontbreken zodat blinden deze informatie helemaal moeten missen. Zorg dat alle informatie uit het document ook uitgeschreven terug te vinden is in de HTML-tekst op de pagina.

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen).

Uitkomst: Niet aanwezig

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen).

Uitkomst: Niet aanwezig

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen).

Uitkomst: Niet aanwezig

1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live).

Uitkomst: Niet aanwezig

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen).

Uitkomst: Niet aanwezig

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding: Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/contact staat onder de kop “Contact” de kop “Telefonische bereikbaarheid clientadministratie”. Deze is opgemaakt als alinea met het p-element en wordt vetgedrukt weergegeven met het strong-element. Maak deze kop op als een echte kop, bij voorkeur als h2-kop. Verwijder ook het strong-element. Het strong-element mag niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3).


Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/contact bevat de eerste tabel twee kolomkoppen die zijn opgemaakt met een td-element en vetgedrukt worden weergegeven met het strong-element. Dat is niet correct. Maak deze op met het th-element als echte tabelkoppen. Verwijder ook het strong-element. Het strong-element mag niet worden gebruikt als visuele kop. Hetzelfde doet zich voor met de tabel op pagina https://www.jeugdzhz.nl/inkoop-2022-e-v/gecontracteerde-jeugdhulpaanbieders met de koppen “Aanbieder”, “Hoofdbranche” en “Link beschikbaarheidswijzer”. Controleer alle tabellen op de website.


Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/contact bevat de tweede tabel de kolomkoppen “Contractmanager” en “Branche” die zijn opgemaakt met een td-element. Dat is niet correct. Maak deze op met het th-element.


Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/inkoop-2022-e-v/gecontracteerde-jeugdhulpaanbieders staan twee tabellen met Aanbieders. Deze zijn nu over twee tabellen verdeeld, maar horen bij elkaar. Voeg deze tabellen daarom samen tot één tabel.


Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/zoekresultaten?q=jeugd staat onder de kop “Zoeken” de tekst “Uw zoekopdracht heeft 54 resultaten opgeleverd.”. Deze is volledig met het strong-element opgemaakt. Het strong- en em-element zijn bedoeld om nadruk te geven aan één of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Verwijder hier het strong-element en maak deze tekst bijvoorbeeld op met een p-element. Gebruik CSS (code in de stylesheet van de website) om de teksten in deze vorm te tonen.


Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/inkoop-2022-e-v/bedrijfsvoering is een groot aantal koppen, waaronder “U wijkt af van het normenkader …”, “U heeft een ophoging van het toewijzingsbudget …”en “Inleiding” opgemaakt als alinea met het p-element en deze worden vetgedrukt weergegeven met het strong-element. Maak deze koppen op als een echte koppen, bij voorkeur als h3-koppen en verwijder het strong-element. Het strong-element mag niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3).


Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/inkoop-2022-e-v/bedrijfsvoering is een groot aantal teksten, waaronder “Ervaringsdeskundigheid is het vermogen …” en “De jeugdhulpregio Zuid-Holland Zuid heeft ervaringsdeskundigen” opgemaakt met een em-element, om deze cursief weer te geven. Hiervoor is het em-element niet bedoeld. Verwijder hier daarom de em-elementen en gebruik CSS om deze teksten cursief weer te geven.


Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/inkoop-2022-e-v/bedrijfsvoering is de kop “Voorbeelden inzet niet-gecontracteerde onderaannemers” niet opgemaakt als kop. Verwijder hier het em-element en maak deze kop op als een echte kop.


Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/inkoop-2022-e-v/bedrijfsvoering is alle content vanaf “1. Samenwerking met een gecontracteerde onderaannemer” tot de kop “Ervaringsdeskundigen” opgenomen binnen een p-element. Dat is niet correct. Dit is een genummerde opsomming maak daarom gebruik van de bijbehorende code om deze opsomming op te bouwen. (ol/li-elementen) Dit komt vaker voor; pas dit overal aan.


Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/inkoop-2022-e-v/bedrijfsvoering staat onder het kopje “Context” een opsomming van drie punten. Maak dit op al een genummerd opsomming. Dit komt vaker voor; pas dit overal aan.


Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/inkoop-2022-e-v/bedrijfsvoering staat onder het kopje “De waarde van ervaringsdeskundigen op de werkvloer” een opsomming met bolletjes. Maak ook deze op als een echte opsomming (ul/li-elementen). Dit komt vaker voor; pas dit overal aan.


Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/zoekresultaten?q=jeugd staan zoekresultaten. De zoekresultaten vormen een opsomming van resultaten, zet ze daarom in een opsomming (ul- en li-element). Op pagina https://www.dienstgezondheidjeugd.nl/ staat onder de kop “Onze diensten” een opsomming van diensten. Deze horen bij elkaar, zet ze daarom bij elkaar in een opsomming.


Helemaal onderin de footer staan twee opsommingen. In de eerste opsomming staat "Cookie instellingen", in de tweede opsomming staat "Privacy". Visueel is het een opsomming, voeg daarom deze twee opsommingen samen.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde.

Uitkomst: Voldoende

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen.

Uitkomst: Voldoende

1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand.

Uitkomst: Voldoende

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding: Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/contact staat een contactformulier waar de bezoeker het eigen e-mailadres, naam en telefoonnummer kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email". Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur.

Uitkomst: Voldoende

1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening.

Uitkomst: Voldoende

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum).

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding: Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/contact heeft de grijze tekst op de grijze achtergrond onder het veld Mijn vraag gaat over ("Maak en keuze aub") een te laag contrast. De contrastverhouding is 2,1:1 waar dit 4,5:1 moet zijn. bij deze controle is de website-instelling hoog-contrast geactiveerd. Beter is om direct zonder deze knop met voldoende contrast te werken. Bezoekers moeten hiervoor een extra handeling verrichten.


ADVIES: Er is een hoogcontrastknop waardoor de website een toegankelijk alternatief heeft. Beter is om direct met voldoende contrast te werken. Zo zijn de foutmelding slecht leesbaar in normale modus en voldoende als de website op hoog contrast wordt gezet. Bezoekers moeten hiervoor een extra handeling verrichten.

1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst.

Uitkomst: Voldoende

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst.

Uitkomst: Voldoende

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan valt op pagina https://www.jeugdzhz.nl/toegankelijkheidsverklaring de kop "Toegankelijkheidsverklaring" voor een deel buiten beeld. Zorg ervoor dat ook bij 400% zoom alle content zichtbaar blijft.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content.

Uitkomst: Voldoende

1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand.

Uitkomst: Voldoende

1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus.

Uitkomst: Voldoende

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord.

Uitkomst: Voldoende

2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval.

Uitkomst: Voldoende

2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets.

Uitkomst: Niet aanwezig

2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar.

Uitkomst: Voldoende

2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen.

Uitkomst: Voldoende

2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde.

Uitkomst: Voldoende

2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen.

Uitkomst: Voldoende

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel.

Uitkomst: Voldoende

Bevinding: ADVIES: De webpagina's hebben allemaal een unieke titel. Als eerste wordt de naam van de organisatie genoemd. Dat is niet fout, maar het is beter om het unieke deel van de paginatitel vooraan te zetten en als laatste de naam van de organisatie.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding: Als de website voor het eerst wordt geopend bevindt zich onderaan de pagina een cookievenster in een lightbox over de pagina heen. Als de pagina geopend wordt gaat de focus daar gelijk heen te gaan en ook mag de focus niet buiten deze popup komen voordat dit gesloten is. Dat is nu wel het geval. In de hercontrole is gebleken dat de focus gelijk naar de cookiemelding gaat. Dat is goed, echter de popup staat zodanig in het scherm dat deze niet verlaten mag worden.

Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context).

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding: Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/inkoop-2022-e-v/gecontracteerde-jeugdhulpaanbieders staat in de derde kolom van de tabellen steeds de link “Link”. Het is hier onvoldoende duidelijk wat het doel van deze links is. Los dit op door dit aan te vullen met de naam van de website / webpagina waarnaar de link verwijst. Visueel hoeft dit deel van de tekst niet zichtbaar te zijn.

2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren.

Uitkomst: Voldoende

2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding: Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/contact staat bovenaan in het contentgedeelte een tabel met de kolomkoppen “Keuze 1” en “Keuze 2”. Deze koppen zijn hier niet voldoende beschrijvend.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding: Wanneer het veld 'Mijn vraag gaat over' op pagina https://www.jeugdzhz.nl/contact focus heeft, is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen. Dit is getest met de hoogcontrastknop van de website geactiveerd.

2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren.

Uitkomst: Niet aanwezig

2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering.

Uitkomst: Voldoende

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam.

Uitkomst: Voldoende

2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering.

Uitkomst: Niet aanwezig

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina.

Uitkomst: Voldoende

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding: Via het menu in de footer is het mogelijk om de cookie-instellingen aan te passen. Deze popup verschijnt in het Engels, echter ontbreekt de taalaanduiding van dit onderdeel. Schermleessoftware leest de tekst vreemd voor. Plaats een correcte taalaanduiding of vertaal de teksten naar het Nederlands.

3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus.

Uitkomst: Voldoende

3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input.

Uitkomst: Voldoende

3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie.

Uitkomst: Voldoende

3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie.

Uitkomst: Voldoende

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie.

Uitkomst: Voldoende

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies.

Uitkomst: Voldoende

3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie.

Uitkomst: Voldoende

Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens).

Uitkomst: Niet aanwezig

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen.

Uitkomst: Voldoende

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding: Via het menu in de footer is het mogelijk om de cookie-instellingen aan te passen. Dit is een lightbox, omdat deze over andere content heen valt is dit een popup. Deze popup mist nu een rol en een naam. Voorzie het div-element op correcte wijze van code zodat deze zich als popup gedraagt. Beter is het om het dialog-element te gebruiken.


Op pagina https://www.jeugdzhz.nl/ik-ben-een-jeugdhulpaanbieder/bestuurlijke-ontwikkeltafel/overleggen-2024 staan in het zijmenu onder de kop “Ik ben een jeugdhulpaanbieder” een aantal inklapbare en uitklapbare submenu’s, die met een knop bediend kunnen worden. De min-en plusknoppen achter de tekst hebben allemaal dezelfde nam. Mensen die het scherm niet (goed) kunnen zien en gebruik maken van schermleessoftware weten zo niet waar de knop bij hoort. Het gaat bijvoorbeeld om de knop bij de link “Bestuurlijke ontwikkeltafel”. Los dit op door dit aan de toegankelijke naam toe te voegen. Doe dat voor al deze knoppen. Visueel hoeft de aanvullende tekst niet getoond te worden. Dit doet zich op meerdere pagina’s voor, waaronder https://www.jeugdzhz.nl/ik-ben-een-jeugdhulpaanbieder/bestuurlijke-ontwikkeltafel/overleggen-2025/19-februari-2025.

4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten.

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding: Bij het sub-menu links bovenaan de pagina is naast de naam van de website een knop waarmee je een navigatiemenu kunt openen. Het attribuut aria-expanded is toegevoegd maar bij openen van het menu met hover wordt de status van aria-expanded niet gewijzigd in "true". Met toetsenbordfocus werkt de knop wel goed.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Rapportinformatie: V2.0.1-WCAG2.1-R3.1-T0.14-nl