Toegankelijke versie: https://www.toegankelijkheidsonderzoek.nl/lvszhz.nl/
De website Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten ZHZ voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 14 van de 50 succescriteria waar een of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website lvszhz.nl is onderzocht in december 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
| Naam website | Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten ZHZ |
|---|---|
| Scope |
|
| Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
| Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
| Principe | Voldoende | Onvoldoende | Niet duidelijk |
|---|---|---|---|
| 1 Waarneembaar | 13 | 7 | 0 |
| 2 Bedienbaar | 13 | 4 | 0 |
| 3 Begrijpelijk | 9 | 1 | 0 |
| 4 Robuust | 1 | 2 | 0 |
| Totaal | 36 | 14 | 0 |
Een website bestaat vaak uit verschillende soorten pagina's, processen en content. De steekproef die wij maken is representatief voor de inhoud van de website. De onderzoeken voeren we handmatig uit waarbij we gebruik maken van hulpmiddelen. Dit doen wij zorgvuldig met mensen met ervaring. Omdat dit mensenwerk is kan het voorkomen dat een probleem niet is benoemd. Dit onderzoek is een momentopname. De website of app kan inmiddels veranderd zijn.
De gevonden problemen kunnen ook op pagina's buiten de steekproef voorkomen. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website of app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website of app kunnen nieuwe problemen ontstaan.
Het resultaat is voldoende als bij de uitkomst staat:
Het resultaat is onvoldoende als bij de uitkomst staat:
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content.
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding: Op de pagina https://www.lvszhz.nl/ staat en grote afbeelding bovenin. In deze afbeelding bevindt zich tekst., bijvoorbeeld "LVS helpt jongeren, kinderen en hun ouders als naar school gaan vene niet lukt.". Er is geen tekstalternatief beschikbaar. Blinden en slechtzienden missen zo deze informatie. Zorg dat deze informatie ook als tekst beschikbaar is. Of haal de tekst weg uit de afbeelding, zie bevinding ondr SC 1.4.4.
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen).
Uitkomst: Niet aanwezig
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen).
Uitkomst: Niet aanwezig
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen).
Uitkomst: Niet aanwezig
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live).
Uitkomst: Niet aanwezig
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen).
Uitkomst: Niet aanwezig
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties.
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding: Op pagina https://www.lvszhz.nl/professionals/wat-zijn-de-regels zijn visuele koppen opgemaakt met het strong-element, bijvoorbeeld de kop "Onderzoek door de leerplichtconsulent na verzuimmelding". Het strong-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3). Verwijder hier dus het strong-element en maak de kop in de code op als een echte kop.
Op pagina https://www.lvszhz.nl/nieuws/blijvende-zorgen-over-mentale-gezondheid-jongvolwassenen zijn hele zinnen opgemaakt met het em-element. Bijvoorbeeld de zin "Ik wil de jongvolwassen in ZHZ die meededen aan het onderzoek hartelijk bedanken voor hun input" is in zijn geheel opgemaakt met het em-element. Het em-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Gebruik eventueel CSS om een bepaalde opmaak te bereiken.
Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw hele zinnen opgemaakt met het strong-element, bijvoorbeeld de tekst "Het verzoek vervangende ... van volledig dagonderwijs". Het strong-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3). Verwijder hier dus het strong-element. Gebruik CSS voor opmaak van hele zinnen en maak eventuele koppen in de code op als een echte kop.
Op pagina https://www.lvszhz.nl/zoekresultaten?q=lvs staan zoekresultaten. De zoekresultaten vormen een opsomming van resultaten, zet ze daarom in een opsomming (ul- en li-element).
Helemaal onderin de footer staan twee opsommingen. In de eerste opsomming staat "Cookie instellingen", in de tweede opsomming staat "Privacy". Visueel is het een opsomming, voeg daarom deze twee opsommingen samen.
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde.
Uitkomst: Voldoende
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen.
Uitkomst: Voldoende
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand.
Uitkomst: Voldoende
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input.
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding: Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een formulier waar de bezoeker onder andere NAW-gegevens, e-mailadres en telefoonnummer kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email". Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes.
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur.
Uitkomst: Voldoende
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening.
Uitkomst: Voldoende
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum).
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding: Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw heeft de grijze tekst op de grijze achtergrond onder het veld Datum "Voer hier de datum ..." een te laag contrast. De contrastverhouding is 2:1 waar dit 4,5:1 moet zijn. Deze controle is de website-instelling hoog-contrast geactiveerd. Beter is om direct zonder deze knop met voldoende contrast te werken. Bezoekers moeten hiervoor een extra handeling verrichten.
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst.
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding: Wanneer bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 200% dan vallen op pagina https://www.lvszhz.nl/ een deel van de teksten van de informatieve afbeelding buiten beeld. Het gaat onder andere om de tekst "Staan problemen jouw dromen in de weg". Zorg ervoor dat ook bij 200% zoom alle content leesbaar blijft.
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst.
Uitkomst: Voldoende
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow.
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan vallen op pagina https://www.lvszhz.nl/ een deel van de teksten van de informatieve afbeelding buiten beeld. Het gaat onder andere om de tekst "Staan problemen jouw dromen in de weg". Zorg ervoor dat ook bij 200% zoom alle content leesbaar blijft.
Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan valt op pagina https://www.lvszhz.nl/toegankelijkheidsverklaring de kop "Toegankelijkheidsverklaring" voor een deel buiten beeld. Zorg ervoor dat ook bij 400% zoom alle content zichtbaar blijft.
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content.
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding: Wanneer het invoerveld waar de Relatie tot de jongere voor wie het beroep op vrijstelling wordt gedaan kan worden ingevuld op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw focus heeft, heeft de focus-indicator nauwelijks contrast. Zorg voor een minimaal contrast van 3,0:1. Het zelfde probleem doet zich voor bij het veld waar een bestand kan worden geselecteerd. De test is uitgevoerd met verhoogd contrast ingeschakeld.
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand.
Uitkomst: Voldoende
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus.
Uitkomst: Voldoende
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord.
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding: Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw is het veld handtekening verplicht. Deze is niet mt toetsenbord te bedienen n er wordt ook geen alternatieve wijze van handtekening geboden. Het formulier i daardoor niet door iedereen in te vullen.
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval.
Uitkomst: Voldoende
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets.
Uitkomst: Niet aanwezig
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar.
Uitkomst: Voldoende
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen.
Uitkomst: Niet aanwezig
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde.
Uitkomst: Voldoende
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen.
Uitkomst: Voldoende
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel.
Uitkomst: Voldoende
Bevinding: ADVIES: De webpagina's hebben allemaal een unieke titel, deze wordt echter vooraf gegaan door de tekst "LVS zhz -". Het is beter om het unieke deel van de paginatitel vooraan te zetten en dit te laten volgen door " | LVS zhz". Gebruik dus niet het min-teken omdat dit als zodanig kan worden voorgelezen door voorleessoftware. De paginatitel komt er dan bijvoorbeeld als volgt uit te zien: Home | LVS zhz
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde.
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding: Als de website voor het eerst wordt geopend bevindt zich onderaan de pagina een cookievenster in een lightbox over de pagina heen. Als de pagina geopend wordt gaat de focus daar gelijk heen. Dat gaat goed, echter de popup staat zodanig in het scherm dat deze niet verlaten mag worden. Als je de melding niet weghaalt is de kans groot dat met door navigeren met het toetsenbord de focus achter het cookievenster terecht komt en daardoor niet zichtbaar is.
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context).
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding: Op pagina https://www.lvszhz.nl/zoekresultaten?q=lvs staat onderaan de zoekresultaten paginering. Pagina 2 wordt voorgelezen als “Resultaat 2”. Maak hier "Pagina 2" van . Hetzelfde doet zich voor op pagina https://www.lvszhz.nl/nieuws.
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren.
Uitkomst: Voldoende
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels.
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding: Bij het sub-menu links bovenaan de pagina wordt het mobiele menu voorgelezen als "submenu openen / sluiten". Dit is een generieke tekst die zowel wordt voorgelezen als het menu gesloten is en als het menu geopend is. Dit is voor de niet ziende gebruiker verwarrend. Zorg voor een duidelijke toegankelijke naam. Bij de knop “contrast” gaat dit al wel goed.
Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een formulier. er staan een aantal Datum-velden in het formulier. Het laatste veld “Datum” is geen duidelijk label. Alleen de helptekst geeft duidelijkheid. Zorg hier voor een duidelijk label.
Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een veld “Handtekening”. Met de knop “Opnieuw” kan dit veld worden leeggemaakt, maar is het label “Opnieuw” is niet beschrijvend genoeg. Zorg hier voor een duidelijk label.
Op de pagina https://www.lvszhz.nl/locaties/contact-algemeen staat de kop "Openingstijden". Onder deze kop staan openingstijden maar ook een contactformulier. De kop is daarom geen goede beschrijving van de onderliggende content. Voeg daarom boven het formulier een kop toe die de lading dekt.
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar.
Uitkomst: Voldoende
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren.
Uitkomst: Voldoende
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering.
Uitkomst: Voldoende
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam.
Uitkomst: Voldoende
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering.
Uitkomst: Niet aanwezig
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina.
Uitkomst: Voldoende
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen.
Uitkomst: Voldoende
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus.
Uitkomst: Voldoende
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input.
Uitkomst: Voldoende
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie.
Uitkomst: Voldoende
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie.
Uitkomst: Voldoende
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie.
Uitkomst: Voldoende
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies.
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding: Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een formulier. Het vereist format voor de datumvelden is zichtbaar als placeholdertekst. Dat is niet voldoende, want die tekst verdwijnt zodra de bezoeker begint met typen. Voor sommige mensen kan het moeilijk zijn om te onthouden wat ze moeten invullen als dat er niet duidelijk bij staat. Voeg een label toe dat altijd zichtbaar blijft om dit probleem op te lossen.
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie.
Uitkomst: Voldoende
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens).
Uitkomst: Voldoende
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen.
Uitkomst: Voldoende
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde.
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding: Als de website voor het eerst wordt geopend bevindt zich onderaan de pagina een cookievenster. Dit is een lightbox, omdat deze over andere content heen valt. Deze lightbox mist nu een rol en een naam. Voorzie het div-element met class=”cookiemessage” van de attributen role=”dialog” en aria-modal=”true”. En voorzie deze tevens van een beschrijvende naam met bijvoorbeeld aria-label.
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten.
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding: Op pagina https://www.lvszhz.nl/locaties/contact-algemeen staat een formulier. Als bij het veld ”E-mailadres” een adres met een verkeerd formaat wordt ingevuld verschijnt bovenaan de pagina de melding “Er is helaas iets fout gegaan bij het verzenden” en bij het veld E-mailadres de melding “aa@bb is geen geldig e-mailadres”. Deze worden niet direct voorgelezen door hulpsoftware. Koppel de melding die onder het veld staat door middel van aria-describedby aan het veld zodat iemand die het scherm niet (goed) kan zien ook weet wat er mis is met het veld. Doe dit bij voorkeur ook voor de overige velden.
Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een formulier. Als bij het veld ”Handtekening” niets wordt ingevuld verschijnt bovenaan de pagina de melding “Er is helaas iets fout gegaan bij het verzenden” en bij het veld Handtekening de melding “Dit veld is verplicht”. Zorg dat deze melding gemeld wordt nadat de bezoeker op Vertsur heeft gedrukt en de melding krijgt dat het formulier fouten bevat, zodat de bezoeker die het scherm niet (goed) kan zien weet wat er mis is met het invullen.
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.