Toegankelijkheidsonderzoek

Alleen de bevindingen:
Audit digitale toegankelijkheid website Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten ZHZ

Onderzoeker
Jules Ernst van 200 OK; Jan Edgar Dijkstra van Glassbox Quality Consulting
Datum
15 december 2025
Opdrachtgever
Monique van Klaveren van Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ

Scope van de evaluatie

Naam website Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten ZHZ
Scope
  • Alle pagina's op lvszhz.nl
  • Niet de PDF's op dienstgezondheidjeugd.nl (onderdeel ander onderzoek)
  • Niet de nieuwsbrieven op dgjzhz.email-provider.eu (onderdeel ander onderzoek)
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Disclaimer

Een website bestaat vaak uit verschillende soorten pagina's, processen en content. De steekproef die wij maken is representatief voor de inhoud van de website. De onderzoeken voeren we handmatig uit waarbij we gebruik maken van hulpmiddelen. Dit doen wij zorgvuldig met mensen met ervaring. Omdat dit mensenwerk is kan het voorkomen dat een probleem niet is benoemd. Dit onderzoek is een momentopname. De website of app kan inmiddels veranderd zijn.

Leeswijzer

De gevonden problemen kunnen ook op pagina's buiten de steekproef voorkomen. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website of app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website of app kunnen nieuwe problemen ontstaan.

Het resultaat is voldoende als bij de uitkomst staat:

Het resultaat is onvoldoende als bij de uitkomst staat:

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 24

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op de pagina https://www.lvszhz.nl/ staat en grote afbeelding bovenin. In deze afbeelding bevindt zich tekst., bijvoorbeeld "LVS helpt jongeren, kinderen en hun ouders als naar school gaan vene niet lukt.". Er is geen tekstalternatief beschikbaar. Blinden en slechtzienden missen zo deze informatie. Zorg dat deze informatie ook als tekst beschikbaar is. Of haal de tekst weg uit de afbeelding, zie bevinding ondr SC 1.4.4.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 2: Op pagina https://www.lvszhz.nl/professionals/wat-zijn-de-regels zijn visuele koppen opgemaakt met het strong-element, bijvoorbeeld de kop "Onderzoek door de leerplichtconsulent na verzuimmelding". Het strong-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3). Verwijder hier dus het strong-element en maak de kop in de code op als een echte kop.


Bevinding 3: Op pagina https://www.lvszhz.nl/nieuws/blijvende-zorgen-over-mentale-gezondheid-jongvolwassenen zijn hele zinnen opgemaakt met het em-element. Bijvoorbeeld de zin "Ik wil de jongvolwassen in ZHZ die meededen aan het onderzoek hartelijk bedanken voor hun input" is in zijn geheel opgemaakt met het em-element. Het em-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Gebruik eventueel CSS om een bepaalde opmaak te bereiken.


Bevinding 4: Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw hele zinnen opgemaakt met het strong-element, bijvoorbeeld de tekst "Het verzoek vervangende ... van volledig dagonderwijs". Het strong-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3). Verwijder hier dus het strong-element. Gebruik CSS voor opmaak van hele zinnen en maak eventuele koppen in de code op als een echte kop.


Bevinding 5: Op pagina https://www.lvszhz.nl/zoekresultaten?q=lvs staan zoekresultaten. De zoekresultaten vormen een opsomming van resultaten, zet ze daarom in een opsomming (ul- en li-element).


Bevinding 6: Helemaal onderin de footer staan twee opsommingen. In de eerste opsomming staat "Cookie instellingen", in de tweede opsomming staat "Privacy". Visueel is het een opsomming, voeg daarom deze twee opsommingen samen.

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een formulier waar de bezoeker onder andere NAW-gegevens, e-mailadres en telefoonnummer kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email". Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 8: Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw heeft de grijze tekst op de grijze achtergrond onder het veld Datum "Voer hier de datum ..." een te laag contrast. De contrastverhouding is 2:1 waar dit 4,5:1 moet zijn. Deze controle is de website-instelling hoog-contrast geactiveerd. Beter is om direct zonder deze knop met voldoende contrast te werken. Bezoekers moeten hiervoor een extra handeling verrichten.

1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 9: Wanneer bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 200% dan vallen op pagina https://www.lvszhz.nl/ een deel van de teksten van de informatieve afbeelding buiten beeld. Het gaat onder andere om de tekst "Staan problemen jouw dromen in de weg". Zorg ervoor dat ook bij 200% zoom alle content leesbaar blijft.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 10: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan vallen op pagina https://www.lvszhz.nl/ een deel van de teksten van de informatieve afbeelding buiten beeld. Het gaat onder andere om de tekst "Staan problemen jouw dromen in de weg". Zorg ervoor dat ook bij 200% zoom alle content leesbaar blijft.


Bevinding 11: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan valt op pagina https://www.lvszhz.nl/toegankelijkheidsverklaring de kop "Toegankelijkheidsverklaring" voor een deel buiten beeld. Zorg ervoor dat ook bij 400% zoom alle content zichtbaar blijft.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 12: Wanneer het invoerveld waar de Relatie tot de jongere voor wie het beroep op vrijstelling wordt gedaan kan worden ingevuld op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw focus heeft, heeft de focus-indicator nauwelijks contrast. Zorg voor een minimaal contrast van 3,0:1. Het zelfde probleem doet zich voor bij het veld waar een bestand kan worden geselecteerd. De test is uitgevoerd met verhoogd contrast ingeschakeld.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 13: Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw is het veld handtekening verplicht. Deze is niet mt toetsenbord te bedienen n er wordt ook geen alternatieve wijze van handtekening geboden. Het formulier i daardoor niet door iedereen in te vullen.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 14: ADVIES: De webpagina's hebben allemaal een unieke titel, deze wordt echter vooraf gegaan door de tekst "LVS zhz -". Het is beter om het unieke deel van de paginatitel vooraan te zetten en dit te laten volgen door " | LVS zhz". Gebruik dus niet het min-teken omdat dit als zodanig kan worden voorgelezen door voorleessoftware. De paginatitel komt er dan bijvoorbeeld als volgt uit te zien: Home | LVS zhz

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 15: Als de website voor het eerst wordt geopend bevindt zich onderaan de pagina een cookievenster in een lightbox over de pagina heen. Als de pagina geopend wordt gaat de focus daar gelijk heen. Dat gaat goed, echter de popup staat zodanig in het scherm dat deze niet verlaten mag worden. Als je de melding niet weghaalt is de kans groot dat met door navigeren met het toetsenbord de focus achter het cookievenster terecht komt en daardoor niet zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: Op pagina https://www.lvszhz.nl/zoekresultaten?q=lvs staat onderaan de zoekresultaten paginering. Pagina 2 wordt voorgelezen als “Resultaat 2”. Maak hier "Pagina 2" van . Hetzelfde doet zich voor op pagina https://www.lvszhz.nl/nieuws.

2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 17: Bij het sub-menu links bovenaan de pagina wordt het mobiele menu voorgelezen als "submenu openen / sluiten". Dit is een generieke tekst die zowel wordt voorgelezen als het menu gesloten is en als het menu geopend is. Dit is voor de niet ziende gebruiker verwarrend. Zorg voor een duidelijke toegankelijke naam. Bij de knop “contrast” gaat dit al wel goed.


Bevinding 18: Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een formulier. er staan een aantal Datum-velden in het formulier. Het laatste veld “Datum” is geen duidelijk label. Alleen de helptekst geeft duidelijkheid. Zorg hier voor een duidelijk label.


Bevinding 19: Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een veld “Handtekening”. Met de knop “Opnieuw” kan dit veld worden leeggemaakt, maar is het label “Opnieuw” is niet beschrijvend genoeg. Zorg hier voor een duidelijk label.


Bevinding 20: Op de pagina https://www.lvszhz.nl/locaties/contact-algemeen staat de kop "Openingstijden". Onder deze kop staan openingstijden maar ook een contactformulier. De kop is daarom geen goede beschrijving van de onderliggende content. Voeg daarom boven het formulier een kop toe die de lading dekt.

3. Begrijpelijk

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 21: Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een formulier. Het vereist format voor de datumvelden is zichtbaar als placeholdertekst. Dat is niet voldoende, want die tekst verdwijnt zodra de bezoeker begint met typen. Voor sommige mensen kan het moeilijk zijn om te onthouden wat ze moeten invullen als dat er niet duidelijk bij staat. Voeg een label toe dat altijd zichtbaar blijft om dit probleem op te lossen.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 22: Als de website voor het eerst wordt geopend bevindt zich onderaan de pagina een cookievenster. Dit is een lightbox, omdat deze over andere content heen valt. Deze lightbox mist nu een rol en een naam. Voorzie het div-element met class=”cookiemessage” van de attributen role=”dialog” en aria-modal=”true”. En voorzie deze tevens van een beschrijvende naam met bijvoorbeeld aria-label.

4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 23: Op pagina https://www.lvszhz.nl/locaties/contact-algemeen staat een formulier. Als bij het veld ”E-mailadres” een adres met een verkeerd formaat wordt ingevuld verschijnt bovenaan de pagina de melding “Er is helaas iets fout gegaan bij het verzenden” en bij het veld E-mailadres de melding “aa@bb is geen geldig e-mailadres”. Deze worden niet direct voorgelezen door hulpsoftware. Koppel de melding die onder het veld staat door middel van aria-describedby aan het veld zodat iemand die het scherm niet (goed) kan zien ook weet wat er mis is met het veld. Doe dit bij voorkeur ook voor de overige velden.


Bevinding 24: Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een formulier. Als bij het veld ”Handtekening” niets wordt ingevuld verschijnt bovenaan de pagina de melding “Er is helaas iets fout gegaan bij het verzenden” en bij het veld Handtekening de melding “Dit veld is verplicht”. Zorg dat deze melding gemeld wordt nadat de bezoeker op Vertsur heeft gedrukt en de melding krijgt dat het formulier fouten bevat, zodat de bezoeker die het scherm niet (goed) kan zien weet wat er mis is met het invullen.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Rapportinformatie: V2.0.1-WCAG2.1-R3.01-T0.14-nl