Toegankelijkheidsonderzoek

Bevindingen voor je spreadsheet:
Audit digitale toegankelijkheid website Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten ZHZ

Via deze pagina kan je de bevindingen of de steekproef van het onderzoek kopiëren naar het geheugen van je computer. Daarna kan je de informatie plakken in een spreadsheet zoals Excel. Screenshots uit het rapport worden niet automatisch meegekopieerd. Deze functie werkt alleen met JavaScript. Mocht de knop niet werken probeer dan altijd een keer de pagina te verversen. Vaak doet de kopieerknop het dan weer wel.

Onderzoeker
Jules Ernst van 200 OK; Jan Edgar Dijkstra van Glassbox Quality Consulting
Datum
15 december 2025
Opdrachtgever
Monique van Klaveren van Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ

Scope van de evaluatie

Naam website Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten ZHZ
Scope
  • Alle pagina's op lvszhz.nl
  • Niet de PDF's op dienstgezondheidjeugd.nl (onderdeel ander onderzoek)
  • Niet de nieuwsbrieven op dgjzhz.email-provider.eu (onderdeel ander onderzoek)

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 24
nr Bevinding WCAG SC Mogelijk verantwoordelijk Status
1Op de pagina https://www.lvszhz.nl/ staat en grote afbeelding bovenin. In deze afbeelding bevindt zich tekst., bijvoorbeeld "LVS helpt jongeren, kinderen en hun ouders als naar school gaan vene niet lukt.". Er is geen tekstalternatief beschikbaar. Blinden en slechtzienden missen zo deze informatie. Zorg dat deze informatie ook als tekst beschikbaar is. Of haal de tekst weg uit de afbeelding, zie bevinding ondr SC 1.4.4.1.1.1techniek, content, visuele vormgeving
2Op pagina https://www.lvszhz.nl/professionals/wat-zijn-de-regels zijn visuele koppen opgemaakt met het strong-element, bijvoorbeeld de kop "Onderzoek door de leerplichtconsulent na verzuimmelding". Het strong-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3). Verwijder hier dus het strong-element en maak de kop in de code op als een echte kop.1.3.1techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving
3Op pagina https://www.lvszhz.nl/nieuws/blijvende-zorgen-over-mentale-gezondheid-jongvolwassenen zijn hele zinnen opgemaakt met het em-element. Bijvoorbeeld de zin "Ik wil de jongvolwassen in ZHZ die meededen aan het onderzoek hartelijk bedanken voor hun input" is in zijn geheel opgemaakt met het em-element. Het em-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Gebruik eventueel CSS om een bepaalde opmaak te bereiken.1.3.1techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving
4Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw hele zinnen opgemaakt met het strong-element, bijvoorbeeld de tekst "Het verzoek vervangende ... van volledig dagonderwijs". Het strong-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3). Verwijder hier dus het strong-element. Gebruik CSS voor opmaak van hele zinnen en maak eventuele koppen in de code op als een echte kop.1.3.1techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving
5Op pagina https://www.lvszhz.nl/zoekresultaten?q=lvs staan zoekresultaten. De zoekresultaten vormen een opsomming van resultaten, zet ze daarom in een opsomming (ul- en li-element). 1.3.1techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving
6Helemaal onderin de footer staan twee opsommingen. In de eerste opsomming staat "Cookie instellingen", in de tweede opsomming staat "Privacy". Visueel is het een opsomming, voeg daarom deze twee opsommingen samen.1.3.1techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving
7Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een formulier waar de bezoeker onder andere NAW-gegevens, e-mailadres en telefoonnummer kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email". Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes.1.3.5techniek, content
8Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw heeft de grijze tekst op de grijze achtergrond onder het veld Datum "Voer hier de datum ..." een te laag contrast. De contrastverhouding is 2:1 waar dit 4,5:1 moet zijn. Deze controle is de website-instelling hoog-contrast geactiveerd. Beter is om direct zonder deze knop met voldoende contrast te werken. Bezoekers moeten hiervoor een extra handeling verrichten.1.4.3interactieontwerp
9Wanneer bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 200% dan vallen op pagina https://www.lvszhz.nl/ een deel van de teksten van de informatieve afbeelding buiten beeld. Het gaat onder andere om de tekst "Staan problemen jouw dromen in de weg". Zorg ervoor dat ook bij 200% zoom alle content leesbaar blijft.1.4.4interactieontwerp, content
10Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan vallen op pagina https://www.lvszhz.nl/ een deel van de teksten van de informatieve afbeelding buiten beeld. Het gaat onder andere om de tekst "Staan problemen jouw dromen in de weg". Zorg ervoor dat ook bij 200% zoom alle content leesbaar blijft.1.4.10interactieontwerp, content
11Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan valt op pagina https://www.lvszhz.nl/toegankelijkheidsverklaring de kop "Toegankelijkheidsverklaring" voor een deel buiten beeld. Zorg ervoor dat ook bij 400% zoom alle content zichtbaar blijft.1.4.10interactieontwerp, content
12Wanneer het invoerveld waar de Relatie tot de jongere voor wie het beroep op vrijstelling wordt gedaan kan worden ingevuld op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw focus heeft, heeft de focus-indicator nauwelijks contrast. Zorg voor een minimaal contrast van 3,0:1. Het zelfde probleem doet zich voor bij het veld waar een bestand kan worden geselecteerd. De test is uitgevoerd met verhoogd contrast ingeschakeld.1.4.11interactieontwerp
13Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw is het veld handtekening verplicht. Deze is niet mt toetsenbord te bedienen n er wordt ook geen alternatieve wijze van handtekening geboden. Het formulier i daardoor niet door iedereen in te vullen.2.1.1techniek, content
14ADVIES: De webpagina's hebben allemaal een unieke titel, deze wordt echter vooraf gegaan door de tekst "LVS zhz -". Het is beter om het unieke deel van de paginatitel vooraan te zetten en dit te laten volgen door " | LVS zhz". Gebruik dus niet het min-teken omdat dit als zodanig kan worden voorgelezen door voorleessoftware. De paginatitel komt er dan bijvoorbeeld als volgt uit te zien: Home | LVS zhz2.4.2content, visuele vormgeving
15Als de website voor het eerst wordt geopend bevindt zich onderaan de pagina een cookievenster in een lightbox over de pagina heen. Als de pagina geopend wordt gaat de focus daar gelijk heen. Dat gaat goed, echter de popup staat zodanig in het scherm dat deze niet verlaten mag worden. Als je de melding niet weghaalt is de kans groot dat met door navigeren met het toetsenbord de focus achter het cookievenster terecht komt en daardoor niet zichtbaar is.2.4.3techniek, content
16Op pagina https://www.lvszhz.nl/zoekresultaten?q=lvs staat onderaan de zoekresultaten paginering. Pagina 2 wordt voorgelezen als “Resultaat 2”. Maak hier "Pagina 2" van . Hetzelfde doet zich voor op pagina https://www.lvszhz.nl/nieuws.2.4.4techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving
17Bij het sub-menu links bovenaan de pagina wordt het mobiele menu voorgelezen als "submenu openen / sluiten". Dit is een generieke tekst die zowel wordt voorgelezen als het menu gesloten is en als het menu geopend is. Dit is voor de niet ziende gebruiker verwarrend. Zorg voor een duidelijke toegankelijke naam. Bij de knop “contrast” gaat dit al wel goed.2.4.6techniek, visuele vormgeving
18Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een formulier. er staan een aantal Datum-velden in het formulier. Het laatste veld “Datum” is geen duidelijk label. Alleen de helptekst geeft duidelijkheid. Zorg hier voor een duidelijk label.2.4.6techniek, visuele vormgeving
19Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een veld “Handtekening”. Met de knop “Opnieuw” kan dit veld worden leeggemaakt, maar is het label “Opnieuw” is niet beschrijvend genoeg. Zorg hier voor een duidelijk label.2.4.6techniek, visuele vormgeving
20Op de pagina https://www.lvszhz.nl/locaties/contact-algemeen staat de kop "Openingstijden". Onder deze kop staan openingstijden maar ook een contactformulier. De kop is daarom geen goede beschrijving van de onderliggende content. Voeg daarom boven het formulier een kop toe die de lading dekt.2.4.6techniek, visuele vormgeving
21Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een formulier. Het vereist format voor de datumvelden is zichtbaar als placeholdertekst. Dat is niet voldoende, want die tekst verdwijnt zodra de bezoeker begint met typen. Voor sommige mensen kan het moeilijk zijn om te onthouden wat ze moeten invullen als dat er niet duidelijk bij staat. Voeg een label toe dat altijd zichtbaar blijft om dit probleem op te lossen.3.3.2techniek
22Als de website voor het eerst wordt geopend bevindt zich onderaan de pagina een cookievenster. Dit is een lightbox, omdat deze over andere content heen valt. Deze lightbox mist nu een rol en een naam. Voorzie het div-element met class=”cookiemessage” van de attributen role=”dialog” en aria-modal=”true”. En voorzie deze tevens van een beschrijvende naam met bijvoorbeeld aria-label.4.1.2techniek, content, visuele vormgeving
23Op pagina https://www.lvszhz.nl/locaties/contact-algemeen staat een formulier. Als bij het veld ”E-mailadres” een adres met een verkeerd formaat wordt ingevuld verschijnt bovenaan de pagina de melding “Er is helaas iets fout gegaan bij het verzenden” en bij het veld E-mailadres de melding “aa@bb is geen geldig e-mailadres”. Deze worden niet direct voorgelezen door hulpsoftware. Koppel de melding die onder het veld staat door middel van aria-describedby aan het veld zodat iemand die het scherm niet (goed) kan zien ook weet wat er mis is met het veld. Doe dit bij voorkeur ook voor de overige velden.4.1.3techniek, content
24Op pagina https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw staat een formulier. Als bij het veld ”Handtekening” niets wordt ingevuld verschijnt bovenaan de pagina de melding “Er is helaas iets fout gegaan bij het verzenden” en bij het veld Handtekening de melding “Dit veld is verplicht”. Zorg dat deze melding gemeld wordt nadat de bezoeker op Vertsur heeft gedrukt en de melding krijgt dat het formulier fouten bevat, zodat de bezoeker die het scherm niet (goed) kan zien weet wat er mis is met het invullen.4.1.3techniek, content

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

https://www.lvszhz.nl/
https://www.lvszhz.nl/locaties/contact-algemeen
https://www.lvszhz.nl/zoekresultaten?q=lvs
https://www.lvszhz.nl/ouders/formulieren/formulier-verzoek-vervangende-leerplicht-3a-lpw
https://www.lvszhz.nl/bestaatniet
https://www.lvszhz.nl/toegankelijkheidsverklaring
https://www.lvszhz.nl/nieuws
https://www.lvszhz.nl/professionals/vakantieregeling
https://www.lvszhz.nl/nieuws/blijvende-zorgen-over-mentale-gezondheid-jongvolwassenen
https://www.lvszhz.nl/professionals/wat-zijn-de-regels
https://www.lvszhz.nl/ouders/wat-zijn-de-maatregelen

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Rapportinformatie: V2.0.1-WCAG2.1-R3.0-T0.14-nl

Rapportinformatie: V2.0.1-WCAG2.1-R3.0-T0.14-nl