Toegankelijke versie: https://www.toegankelijkheidsonderzoek.nl/zwembaddeduikelaar.nl/table/
Via deze pagina kan je de bevindingen of de steekproef van het onderzoek kopiëren naar het geheugen van je computer. Daarna kan je de informatie plakken in een spreadsheet zoals Excel. Screenshots uit het rapport worden niet automatisch meegekopieerd. Deze functie werkt alleen met JavaScript. Mocht de knop niet werken probeer dan altijd een keer de pagina te verversen. Vaak doet de kopieerknop het dan weer wel.
Naam website | Zwembad De Duikelaar |
---|---|
Scope |
|
nr |
Bevinding |
WCAG SC |
Mogelijk verantwoordelijk |
Status |
1 | Bovenaan alle pagina's staat een afbeelding van het logo van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Deze afbeelding is zowel informatief als functioneel. In het tekstalternatief is niet alle tekst opgenomen dat in beeld staat. Het woord "gemeente" ontbreekt. Ook de functie van de afbeelding ontbreekt. Het moet duidelijk zijn dat deze naar de homepagina van Zwembad de Duikelaar gaat. Vul het tekstalternatief daarom aan tot "Gemeente Hardinxveld-Giessendam, logo, naar de homepagina van Zwembad De Duikelaar". Zie ook SC 2.4.4 en 2.5.3. | 1.1.1 | techniek, content, visuele vormgeving | |
2 | ADVIES: Als één van de pagina's vallend onder het hoofdmenu actief is dan wordt dit in het menu weergegeven door een kleurverandering. In plaats van blauw wordt de kleur van de link rood. Deze visuele informatie moet ook door software kunnen worden bepaald. Op zich is dat hier al voldoende, omdat er een paginatitel en een kruimelpad aanwezig zijn. Beter is echter om bijvoorbeeld met aria-current="page" aan te geven welke pagina actief is. Zie bijvoorbeeld de pagina's https://www.zwembaddeduikelaar.nl/ en https://www.zwembaddeduikelaar.nl/veelgestelde-vragen. | 1.3.1 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
3 | Op pagina https://www.zwembaddeduikelaar.nl/zwemlessen/diplomazwemmen is en afbeelding met tekst erop. slechtzienden die met schermleessoftware de pagina voor laten lezen zien di tekst mogelijk wel maar krijgen dit niet voorgelezen. Zet in het tekstalternatief dat het hier om het 'Nationaal Zwemdiploma' gaat. Vul dit eventueel aan met een tekst dat omschrijft dat dit een voorbeeld is van het zwemdiploma. | 1.3.1 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
4 | Op pagina https://www.zwembaddeduikelaar.nl/tarieven-2025 staat onder Zwemlessen 'Inschrijfgeld'. Deze is in tegenstelling tot alle andere activiteiten niet als kop opgemaakt. Maak deze eenduidig ten opzichte van de rest (h3). lees ook ons advies hieronder over deze pagina. | 1.3.1 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
5 | ADVIES: Op pagina https://www.zwembaddeduikelaar.nl/tarieven-2025 staat steeds een combinatie van een kop met kopniveau 3, met daaronder een alinea met de prijs en soms ook de duur van een activiteit. Dit keuren we niet af. Ons advies is om deze gegevens op te nemen in tabellen, waarbij de tekst van de kop de eerste kolom is en de prijs in de tweede kolom. Dit is visueel prettiger leesbaar en mensen die gebruikmaken van schermleessoftware krijgen vooraf aangekondigd hoeveel rijen de tabel heeft en weten zo hoeveel prijzen er opgesomd gaan worden. | 1.3.1 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
6 | ADVIES: Op alle pagina's is de kleur van het actieve menu-item rood en van de niet actieve menu-items blauw. De contrastverhouding tussen beide kleuren is slechts 1,5:1. Dit is hier niet afgekeurd, omdat zowel de paginatitel als het kruimelpad al duidelijk aangeven welke pagina het betreft. Beter is uiteraard om te zorgen voor een voldoende kleurcontrast tussen deze statussen. | 1.4.1 | interactieontwerp, visuele vormgeving | |
7 | Onderaan alle pagina's staat een link met een afbeelding van Facebook. Het contrastverschil tussen de blauwe achtergrond en de witte letter "F" is met 2,9:1 net te laag. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn. | 1.4.11 | interactieontwerp | |
8 | Alle pagina’s bevatten wel een skiplink (een mechanisme om naar een ander deel van de pagina te springen), maar als de skiplink focus krijgt wordt deze niet zichtbaar. Zorg ervoor dat de skiplink zichtbaar wordt als deze focus krijgt om dit probleem op te lossen. | 2.4.1 | techniek, content | |
9 | Bovenaan alle pagina's staat een link met een afbeelding van het logo van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Het doel van deze link is hier niet duidelijk. Het beschrijft niet dat deze naar de homepagina van Zwembad de Duikelaar gaat. Onder SC 1.1.1 hebben we de oplossing beschreven. | 2.4.4 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
10 | Op alle pagina's zijn de contactgegevens opgenomen. Het e-mailadres staat niet uitgeschreven in beeld. De link naar het e-mailadres luidt 'Email'. Geef duidelijk aan van wie dit het e-mailadres is, bijvoorbeeld door de link te hernoemen naar 'E-mail Zwembad De Duikelaar' of door de link uit te schrijven als link 'zwembaddeduikelaar@hardinxveld-giessendam.nl'. | 2.4.4 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
11 | Onderaan elke pagina staat een afbeelding van het Facebook icoon. Deze afbeelding is functioneel en bevat als tekstalternatief "Logo Facebook". Dit beschrijft niet voldoende het doel van ervan. Het moet duidelijk zijn dat het om de Facebook pagina van Zwembad de Duikelaar gaat. Pas het tekstalternatief daarom aan naar bijvoorbeeld "Facebook pagina van Zwembad de Duikelaar". | 2.4.4 | techniek, interactieontwerp, content, visuele vormgeving | |
12 | Er is slechts een manier om alle pagina's binnen deze website te vinden. En dat is via het hoofdmenu. Zorg dat er nog een manier is om elke pagina te kunnen bereiken, bijvoorbeeld door een sitemap of een zoekfunctie aan te bieden. | 2.4.5 | techniek, interactieontwerp, visuele vormgeving | |
13 | Op alle pagina's staat bovenaan de skiplink "Spring naar inhoud". Als daar de focus op komt wordt de link niet zichtbaar. De focus moet dan zichtbaar zijn. Los dit op door ervoor te zorgen dat bij focus deze link getoond wordt. | 2.4.7 | interactieontwerp, content | |
14 | Bovenaan alle pagina's staat een link met een afbeelding van het logo van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. De toegankelijke naam van de link "Hardinxveld-Giessendam" bevat niet de volledige tekst die visueel zichtbaar is. Het woord "gemeente" ontbreekt hier. Hierdoor is de link lastig met spraakbesturing te bedienen. Zorg ervoor dat de visuele naam in de toegankelijke naam aanwezig is, liefst vooraan. Zie SC 1.1.1 voor de oplossing. | 2.5.3 | techniek, interactieontwerp, content | |
15 | Op alle pagina's is de taalaanduiding van de hele pagina Engels. De pagina is echter in het Nederlands. Zorg voor de juiste taalcodering in de HTML zodat schermlezersoftware de tekst op correcte wijze voorleest. | 3.1.1 | content, visuele vormgeving | |
16 | Het kruimelpad op pagina https://www.zwembaddeduikelaar.nl/nieuws wijkt af van de kruimelpaden op de overige pagina's. Visueel ontbreekt het " > " tussen 'nieuws' en het nieuwsbericht. Hier is juist de link naar de actieve pagina actief en de erboven liggende link naar "Nieuws" is dat niet. Dit zou net andersom moeten zijn. Zie bijvoorbeeld de klikbare 'Zwembad' in het kruimelpad op https://www.zwembaddeduikelaar.nl/zwembad/medewerkers | 3.2.3 | interactieontwerp | |
17 | Advies: Op pagina 'Contact' https://www.zwembaddeduikelaar.nl/contact staat het huisadres 2x. De ene keer met huisnummer 142A en de andere keer 144. Maak dit eenduidig. | 3.2.4 | interactieontwerp |
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
https://www.zwembaddeduikelaar.nl/ |
https://www.zwembaddeduikelaar.nl/contact |
https://www.zwembaddeduikelaar.nl/zwembad/huisregels |
https://www.zwembaddeduikelaar.nl/nieuws |
https://www.zwembaddeduikelaar.nl/zwemlessen |
https://www.zwembaddeduikelaar.nl/zwemlessen/diplomazwemmen |
https://www.zwembaddeduikelaar.nl/doelgroepen |
https://www.zwembaddeduikelaar.nl/doelgroepen/fifty-fit |
https://www.zwembaddeduikelaar.nl/veelgestelde-vragen |
https://www.zwembaddeduikelaar.nl/drechtsteden/algemene-openingstijden?waxtrapp=biwpwlEsHuOnMzJyIhI |
https://www.zwembaddeduikelaar.nl/tarieven-2025 |
https://www.zwembaddeduikelaar.nl/doelgroepen/zeemeermin-zwemmen |
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.
Rapportinformatie: V2.0.1-WCAG2.1-R3.2-T0.14-nl